niedziela, 10 lutego 2013

Z wizytą u Pani Marleny "Paludarium"

 W poszukiwaniu ciekawostek akwarystycznych natknąłem się na bardzo ciekawy zbiornik który należy do Pani Marleny. Paludarium  zrobiło na mnie niesamowite wrażenie. Ilość gatunków roślin jest ogromna jak na zbiornik takich wymiarów. Zapraszam was do obejrzenia galeri zdjęć, filmów oraz zapoznania się z wywiadem  właścicielea szkiełka.:)



RastaMan: Witaj, przestaw sie nam i powedz  kilka słów o sobie. :)

Marlena: Witam, mam na imię Marlena. Mieszkam od 10 lat w Holandii.


RastaMan: Ile już lat interesujesz się akwarystyką.?

Marlena: Akwarystyką  zaczęłam interesować sie ponad trzy lata temu- założyliśmy w tym
czasie  duże, typowo holenderskie 2m akwarium, w którym obecnie hodujemy
tęczanki ,świeciki kongijskie i trochę drobnicy.


RastaMan: Skąd zrodził się pomysł na paludarium i ile czasu pochłoneło zakładanie go.?

Marlena: Paludarium chciałam mieć od zawsze. Pamiętam, że gdy odebrałam klucze
do swojego pierwszego mieszkania pierwszymi zakupami była tona zieleni, masa
roślin, które zestawiłam razem, był mały busz... ale do czasu, gdy
uruchomić trzeba było centralne ogrzewanie. Roślinki marniały i ginęły jedna po
drugiej. Już wtedy wiedziałam, ze muszę coś wymyślić, tylko nie
wiedziałam, że to potrwa prawie 20 lat i że będzie to paludarium.
Mniej więcej półtora roku temu zaczęłam poważnie myśleć o
zbudowaniu paludarium, akwapaludarium, trudno jednoznacznie wszystko zaszufladkować
ale jak zwał tak zwał, pod koniec 2011 roku kupiłam odpowiednią szafkę (
dawna szafka tv), później w grudniu zaczęłam szukać możliwości zamówienia
dostosowanego wymiarami do szafki akwarium, przywiozłam je z Polski w
marcu a mniej więcej od kwietnia ruszyłam z budową tła. Prace nad całością trwały
do sierpnia zeszłego roku.


RastaMan:  Sama zakładałaś czy miałaś pomocników.?:)


Marlena: Całe paludarium zrobiłam sama, drobną pomoc miałam podczas
podłączania elementów hydraulicznych.


RastaMan: Podaj nam dokładny opis akwarium.

Marlena: Pojemność brutto całego paludarium to 270l, część podwodna to ok.
100 l, ale tło zajmuje sporo miejsca więc ilość wody mierzonej wlanymi wiadrami to ok. 80l

Wymiary:

( L- długość, D- głębokość, H-wysokość )
-przód- L 89 cm x 30 cm H
- boki- D 53 cm x H 40/60 cm
- tył- L 89 cm x H 60 cm

Wartości wody:

PH 6,8
KH 7,0
Gh 9,0

Oświetlenie:

Hagen Glo T5HO, lampen TL T5 2 x 24W dennerle Longlife en Amazon Day,
moonlight led 3W,
czas oświetlenia w ciągu doby: 12- 14 godzin

Filtracja: Filter zewnętrzny Tetra EX 600,

Zraszanie ręczne

Grzałka: 150W

Nawożenie:

Makro- en mikro w postaci soli od awarium-net.pl, easycarbo, Ferro+ i K+
aqua art Planta Gainer.

Użyte materiały:

Do samodzielmnie zrobionych ścian paludarium użyłam: styropianu 2 cm
grubości, pianki montażowe,
flevopol - (specjalny środek, który zmieszany z wodą i ziemią w proporcjach
1:1:2 daje masę, którą obkłada się ścianki paludarim, vivarium itp., tworzy to warstwę około
1cm w której znakomicie rozwijają się i mają się szansę ukorzenić mchy, całość prac
wykonanych tą metodą to " metoda flevopolu ", więcej na ten temat w moim wątku na www.holenderskie.pl , temat Paludarium, akwapaludarium budowa ścianki, fotorelacja-
http://www.holenderskie.pl/forum/viewtopic.php?t=31607), liany, elementy sztucznych pni itp. wykonałam ze sznurków,plastikowych rurek, użyłam też farby akrylowe do pomalowania elementów "wyrzeźbionych w piance i silikon: akwarystyczny do części podwodnej a zwykły do nadwodnej, brązowy do lian.
W akwarium znajduje się naturalny korzeń i jedna mała skałka.

Podłoże
Akwarium - Drobny żwirek 1-2 mm,
Częśc nadwodna: torf,ziemia kokosowa, hydrokorels,








Rośliny:

Wczęści nadwodnej-



1- Tilandsia Silver Star”
2- fikus pumila
3- Dracena saderiana
4- Philodendron scandens
5- Anubias nana (emers)
6- Adiantum
7- Tillandsia cynaea
8- Nefrolepsis
9- Microsorium pteropus
10- Spathiphyllum spp.
11- Javamoss ( emers)
12- Bucephalandra ( emers)
13- Bromelia
14- Festuca scoparia
15- Fittonia verschaffeltii rood
16- Fittonia verschaffeltii groen
17- Jasmijn
18- Soleirolia
19- Tilandsia cynaea
20- Anturium
21- Dionaea muscipula
22- Fittonia verschaffeltii
23- Guzmania
24- Tillandsia lindenii
25- Nefrolepsis
26- Ficus Beniamina
27- Tillandsia butzii
28- Syngonium
29- Phalaenopsis mini
30- Bamboe


Podwodna część-

Rośliny:                                                                                  

31- Microsorium pteropus
32- Christmas moss
33- Taiwan moss
34- Javamoss
35- China moss Vesicularia sp.
36- Peacock Moss
37- Ludwigia repens
38- Rotala rotundifolia f. indica
39- Cryptokoryna Wendta
40- Microsorium windelov
41- Anubias nana petit


Fauna:

-Betta man
-Oryzias woworae
-Corydoras panda                  
-Otocinclus sp.
-Garnalen Crystal Red
-Garnalen Amano
-Anatome Hellena







RastaMan: Ile czasu już akwarium funkcjonuje, zaszły jakieś poważniejsze zmiany.? na czym polegało ułożenie roślin nadwodnych.?

Marlena: Paludarium ma aktualnie ponad pięć miesięcy.

Między czasie powiększała się obsada, tu filmik pokazujący, jak
wygląda u
mnie podlewanie części nadziemnej i jednoczesnie jest to, jak
zauważyłam,
zabieg stymulujący moje kiryski panda do tarła:



Od momentu założenia paludarium, zmiany nie są może duże ale muszę
już bardzo kontrolować rośliny, rozrosły się a przy wymiarach mojego
paludarium trzeba trzymać rękę na pulsie.
Więc przemieszczam je, co i rusz cos przesadzam, szukam optymalnych
warunków dla poszczególnych roślin. Części paludarium mają zróżnicowane
strefy pod względem wilgotności i odległość od światła też nie jest wszędzie
jednakowa, poza tym trzeba zwracać uwagę na estetykę: nie wszystkie rośliny
prezentują się równie ładnie, te najładniejsze warto eksponować w najbardziej
widocznych miejscach. Poza tym rośliny rosną i z czasem zasłaniają inne
więc trzeba robić takie poprawki. Z nowych roślin doszło trochę tilandsii,
soleirolia, adiantum, muchołówka amerykańska.

RastaMan: Jakim sposobem uzyskałaś taką mgiełke.?:)




Marlena:  Efekt mgły wywołuje mały fogger .:)

RastaMan: Dziękuje za wywiad oraz za udostępnienie nam swojego paludarium.:)

Marlena: Również dziękuje i pozdrawiam wszystkich czytelników.:)



Zapraszam do galeri.:





http://www.youtube.com/watch?v=ZF9xJ4d_5lw&feature=youtu.be
























3 komentarze:

  1. Wspaniałe akwarium! Uwielbiam rośliny, a te są naprawde fascynujące.

    OdpowiedzUsuń
  2. Muchołówka nie lubi takich warunków - widać gołym okiem, że jej tam niedobrze :(

    OdpowiedzUsuń
  3. Muchołówka nie lubi takich warunków - widać gołym okiem, że jej tam niedobrze :(

    OdpowiedzUsuń